Ceintuurbaan

Reconstructie Ceintuurbaan fietspad

Bouwjaar 2015
Locatie
Amsterdam

Bij de reconstructie van de Ceintuurbaan die bekent staat om zijn beeldbepalende platanen moeten de bomen vervangen worden en nieuwe groeiplaatsen voor de bomen ingericht worden. 

De uitdagingen bij dit project

Het probleem is echter dat het grondwater erg hoog staat en daarom heeft de stad ervoor gekozen dat de groeiplaats meer oppervlakkig ingericht wordt. De problemen die er waren bestonden vooral doordat het grondwater vrij hoog stond en daardoor wortelopdruk ontstond. Daarnaast was de huidige groeiplaats alleen opgebouwd uit bomenzand waardoor dit niet voldeed aan geschikte eigenschappen voor civiele toepassingen zoals bestrating.

2e groei-jaar
4e groei-jaar
5e groei-jaar
8e groei-jaar

De oplossingen voor dit project

De groeiplaats welke met bomenzand is ingericht, zit zowel onder het fietspad als de verharde tussenberm. Om zo efficiënt mogelijk gebruik te maken van de ruimte die beschikbaar is, is er voor gekozen om met zowel de Permavoid 85 als de 150 te gaan werken. Permavoid 150 heeft als voordeel dat er meer Sandwich grond in de units geveegd kan worden wat een zeer positieve uitwerking heeft op de wortel en bodemleven ontwikkeling. 

8 jaar later blijkt dat de bomen nu al een indrukwekkend beeld geven en zijn deze groeiplaatsen zeker een succes

Zwevende fietspaden door stad, bos en park

De holle Permavoid fundering kan worden gebruikt voor hoogwaardige fietspaden, in een ondiepe constructie, terwijl tegelijkertijd bodemverdichting wordt voorkomen en bodemgasuitwisseling permanent wordt vergemakkelijkt om schade door boomwortels aan de bovenliggende verharding te voorkomen. Het kan tevens dienen als systeem om regenwater, dat van het verharde oppervlak wordt opgevangen, vast te houden en te infiltreren. Op deze manier verandert de aanleg van fietspaden door een bestaand groen landschap de functionaliteit van de bodem niet en wordt de voortzetting van de bestaande boomgroei gestimuleerd.

Meer over civiel en groene infra